Cinema-Theatre

سینما و تئاتر (نظریه و عمل) به همراه برگزاری کلاس های مختلف آمادگی برای کنکور ارشد

Cinema-Theatre

سینما و تئاتر (نظریه و عمل) به همراه برگزاری کلاس های مختلف آمادگی برای کنکور ارشد

بررسی و تحلیل فیلم ها و تئاتر های مختلف به وسیله «مطالعات بینا رشته ای» و «نظریه» با اصول توصیفی-تحلیلی که از ابزار کتابخانه ای بهره می برد.
نمایشنامه
فیلمنامه
فیلم های مهم جهان
کارگردانان بزرگ
بازیگری
فلسفه هنر
زیبایی شناسی
نقد هنر و شیوه های بررسی هنر
برگزاری و آموزش کنکوری برای داوطلبان (سینما، کارگردانی، بازیگری، ادبیات نمایشی)

شماره تماس حسین رسولی: 09399515694
ایمیل: hosein.kub@gmail.com
line: Hosseinrasouliact
Whats up: Hossein Rasouli
Telegrem: Hoseinrasouliact
FB: Hossein Rasouli actor حسین رسولی
Instagram: Hosseinrasouliactor

نویسندگان
پیوندها

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


منابع جامع و کامل ارشد سینما و ادبیات نمایشی (نمایشنامه نویسی) 1395-1394 کد 1357

کتاب هایی که ذکر آن ها خواهد رفت، در دوره های آمادگی ما، بررسی و خوانش می شوند و احتیاجی به خرید آن ها نمی باشد: (جزوه، تست، اسلاید، نمایش فیلم و عکس)

خواندن چنین کتاب هایی نیاز به استاد راهنما دارد و هزینه ای که خرید آن ها در بردارد بالای یک میلیون تومان برآورد می شود. 

کتاب های اصلی و مهم «20 کتاب اول» است . باقی برای اطلاعات عمومی (تاریخ هنر و فلسفه هنر) و همچنین بالا بردن درصد رتبه است:

توجه: سوالات سینما و ادبیات نمایشی دقیقا مثل یکدیگر هستند!!!


تاریخ سینما

مشخصات کتاب

    نویسنده: دیوید بوردول
    مترجم: روبرت صافاریان
    ناشر: نشر مرکز
    زبان کتاب: فارسی

    تعداد صفحه: 1024


    هنر سینما 
    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 552
    • نشر: مرکز (1392)
    تاریخ جامع سینمای جهان 
    مشخصات کتاب

    آناتومی فیلم 
    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 616
    • نشر: ساقی (29 شهریور، 1391)

    چگونگی درک فیلم: چگونه فیلم بخوانیم: هنر، تکنولوژی، زبان تاریخ، و نظریه فیلم و رسانه ها 
    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 560
    • نشر: بنیاد سینمایی فارابی (12 اسفند، 1385)

    مقدمه ای بر نظریه فیلم 

    مشخصات کتاب

    • تعداد صفحه: 416
    • نشر: شرکت انتشارات سوره مهر (29 دی، 1393)

    تئوری های اساسی فیلم 
    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 414
    • نشر: رهروان پویش (وابسته به موسسه فرهنگی رهروان پویش) (16 شهریور، 1389)

    سینمای مستند ایران و جهان 

    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 418
    • نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) (11 آذر، 1393
    مفاهیم نقد فیلم: تحلیل نئوفرمالیستی و مقالات دیگر 
    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 480
    • نشر: نی (06 اسفند، 1392)
    • مروری بر تاریخ نقاشی معاصر غرب از آرنوو تا پست مدرنیسم 
    • مشخصات کتاب
      • تعداد صفحه: 244
      • نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) (15 آبان، 1392)
    سی سال سینما: گزیده مقالات سینمایی (1385-1355) 
    مشخصات کتاب

    نظریه فیلم (مجموعه مقالات) 

    مجله ارغنون 23

    مشخصات کتاب

    • تعداد صفحه: 358
    • نشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات (05 آبان، 1393)

    • نظاره هنر (مجموعه مقالات)
    • ارغنون
    • مشخصات کتاب
      • تعداد صفحه: 180
      • نشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات (16 اردیبهشت، 1388)
      • نقد ادبی نو (مجموعه مقالات) 
      • ارغنون 4
      • مشخصات کتاب
        • تعداد صفحه: 298
        • نشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات (24 آذر، 1393)

    سینما به روایت هیچکاک 

    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 278
    • نشر: سروش (11 بهمن، 1385)

    مبانی مطالعات سینمایی 

    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 204
    • نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) (15 آبان، 1392)


    تولید و کارگردانی در تلویزیون 

    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 444
    • نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) (26 فروردین، 1393)
    • پیش درآمدی بر فیلم  
    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 616
    • نشر: بنیاد سینمایی فارابی (06 مهر، 1389)

    اسلاوی ژیژک 
    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 192
    • نشر: هزاره سوم (07 آبان، 1385)

    گزیده مقالات روایت 
    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 586
    • نشر: مینوی خرد (29 آذر، 1388)

    کارگردانی فیلم
    نویسنده: اریک شرمن
    مترجم: گلی امامی
    ناشر: سروش
    زبان کتاب: فارسی
    تعداد صفحه: 448


    آناتومی داستان
    نویسنده: جان تروبی
    مترجم: محمد گذر آبادی
    ناشر: کتاب آوند دانش
    زبان کتاب: فارسی
    تعداد صفحه: 456


    گفت و گو با برگمان
    نویسنده: رافائل شارگل
    مترجم: آرمان صالحی
    ناشر: شور آفرین
    زبان کتاب: فارسی
    تعداد صفحه: 316
    اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1393 - دوره چاپ: 1 

    100 فیلم بزرگ جهان 

    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 584
    • نشر: جویا (26 بهمن، 1392)
    • منتقدان فیلم آمریکا از دوران صامت تاکنون 
    • مشخصات کتاب
      • تعداد صفحه: 688
      • نشر: اختران (20 اسفند، 1393)

    هنر سینما 

    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 312
    • نشر: امیرکبیر (25 فروردین، 1389)


    فیلم و فرهنگ، سینما و بستر اجتماعی آن 
    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 376
    • نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) (1383)

    درباره ی تدوین فیلم: مقدمه ای بر هنر ساخت فیلم 
    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 216
    • نشر: ساقی (24 دی، 1392)
    تحلیل فیلم 
    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 356
    • نشر: سیاه سفید (06 خرداد، 1385)
    اومانیسم در نقد فیلم 
    مشخصات کتاب

    تاریخ هنر: یونان و روم 

      مشخصات کتاب
      • تعداد صفحه: 144
      • نشر: مرکز (11 اردیبهشت، 1391)

      تاریخ هنر: سده های میانه 
      مشخصات کتاب
      • تعداد صفحه: 144
      • نشر: مرکز (11 اردیبهشت، 1391)

      تاریخ هنر سده ی نوزده 
      حسن افشار (مترجم)
      مشخصات کتاب
      • تعداد صفحه: 153
      • نشر: مرکز (1386)

      • تاریخ هنر سده ی هفدهم 
        حسن افشار (مترجم)
      • مشخصات کتاب
        • تعداد صفحه: 110
        • نشر: مرکز (1386)
        تاریخ هنر: نقاشی را چگونه نگاه کنیم 
      • مشخصات کتاب
        • تعداد صفحه: 120
        • نشر: مرکز (11 اردیبهشت، 1391)
        تاریخ هنر: سده ی هجدهم 
      • مشخصات کتاب
        • تعداد صفحه: 120
        • نشر: مرکز (11 اردیبهشت، 1391)
        هنر انتزاعی 
      • مشخصات کتاب


    English for the students of Humanities (1)
    بیست ‌و‌ دوم ، 1393
    انتشارات سمت

    مبانی هنر: نظریه و عمل 
    مشخصات کتاب
    • تعداد صفحه: 512
    • نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) (20 آبان، 1393)

    • تاریخ تاریخ هنر (سیری در تاریخ تکوین نظریه هنر) 
    • مشخصات کتاب
      • تعداد صفحه: 448
      • نشر: فرهنگستان هنر (1393)

    • تجزیه و تحلیل آثار هنرهای تجسمی 
    • مشخصات کتاب
      • تعداد صفحه: 160
      • نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (21 دی، 1393)

      مبانی نظری هنرهای تجسمی 
      • مشخصات کتاب
        • تعداد صفحه: 344
        • نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) (16 بهمن، 1392)
        حقیقت و هنر دینی: نظری به مبانی نظری هنر، شعر، ادبیات و هنرهای تجسمی دینی 
      • مشخصات کتاب
        • تعداد صفحه: 384
        • نشر: سوره مهر (11 بهمن، 1388)

      • English for the students of media arts (I): cinema 
      • مشخصات کتاب
        • تعداد صفحه: 200
        • نشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) (16 بهمن، 1392)
        English For the Students of Cinema 
      مشخصات کتاب
      • تعداد صفحه: 208
      • نشر: جنگل (04 اردیبهشت، 1389)
      مسائل نظری فرهنگ (مجموعه مقالات) 
      ارغنون 18
      مشخصات کتاب
    • حسین رسولی
    • ۱
    • ۰

    داوطلبان رشته های «سینما-ادبیات نمایشی» کتاب «تاریخ سینمای دیوید بوردول، ترجمه: روبرت صافاریان نشر مرکز» را بخوانند.
    داوطلبان رشته های «کارگردانی-بازیگری» کتاب «تاریخ تئاتر اسکار براکت، ترجمه: هوشنگ آزادی ور نشر: مروارید» را بخوانند
    برای سوالات تاریخ هنر و فرهنگ و دانستنی های هنر،کتاب : ارشد هنر مهدی خرد 
    برای زبان انگلیسی: کتاب زبان انگلیسی دکترا مدرسان شریف، 504 واژه، Basic Grammar in use : Cambridge ، کتاب های پالتویی نشر جنگل در باب تافل و آیلتس
    نکته جالب: اکثر مخاطبین و متقاضیانی که قبول می شوند و رتبه های خوبی در ارشد سینما و تئاتر می آورند از رشته های دیگری مانند: «مهندسی، پزشکی، تربیت بدنی، مدیریت، جامعه شناسی، نقاشی و ...» هستند و در مدت 5 ماه مطالعه و تلاش مداوم توانسته اند رتبه های برتر را در کنکور ارشد سینما و تئاتر کسب کنند. (پس ترس در دلتان راه ندهید! اگر خداوند بخواهد و تلاش کنید حتما می شود!)

    • حسین رسولی
    • ۰
    • ۰

    منبع:   http://firooze.ir/article-fa-598.html

    تاریخ هنر اسلامی از نگاه آندره گدار
    سید رضی موسوی گیلانی  

    آندره گدار، از جمله مورخان برجسته‌ی تاریخ هنر اسلامی، شکل‌گیری هنر اسلامی را بیش از آن‌که مبتنی بر فرم و تکنیک بداند، مبتنی بر فکر و روح سازنده آن می‌داند، به طوری که اثر هنری تجلی‌بخش و منعکس‌کننده‌ی روح هنرمند است. در واقع وی هنر را از منظر آن اندیشه و فکری که پشت اثر هنری قرار گرفته، می‌نگرد و بیش از آن‌که به فرم و تکنیک در یک اثر هنری همچون معماری اشاره کند، به محتوا و نگره‌ی هنرمند توجه دارد. وی بر این باور است که امروزه دیگر هنر را نباید از منظر مصالح یا سنگ و آجر یا مهارت و تردستی صنعت‌کار نگریست، بلکه آن فکر و روح اجتماع ملت است که آثار هنری یا سبک و اسلوب خاص را می‌آفریند. در این راستا وی روح حاکم بر معماری یونان را روح موزون‌پسند، روح حاکم بر معماری رومی را نظم، قدرت و فایده‌مندی، و روح حاکم بر معماری بیزانسی را آمیزه‌ای از روح آسیایی و یونانی، و روح حاکم بر ساخت کلیساها را اندیشه‌ی پرستش و نیایش تلقی می‌کند:

    هنر قبل از هر چیز انعکاس روح هنرمند و چکیده‌ی نمایان نیروهایی‌ است که آن را رهبری می‌کند و تکنیک معماری هم مانند تکلم، جز وسیله‌ی ابراز، و آلتی در خدمت روح نیست... عامل اصلی در معماری هم بیش از هر چیز وجود معمار است. و اصل مهم در هنر معماری یک ملت، روح اجتماع آن ملت است. به نظر ما معماری یونان نه یک طریقه‌ی ساختمان بلکه عصاره‌ی نمایان روح موزون‌پسند ملت یونان است... چنان‌که کلیساهای بزرگ ما عظمت روح و پرستش را می‌نمایاند(1)

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا هنر دوران اسلامی در قالب و فرم دارای سبک خاص و ویژه‌ای است یا نه؟ بر این باور است که هنرهای اسلامی همچون معماری، هنری اقتباسی و الگوهای آن برگرفته از نقش‌مایه‌های پیش از اسلام است و طرح و شکل‌هایی همچون گلدسته‌ها، طرح‌ها، محراب، منبر، تناسب رنگ‌ها، و امور تزئینی را برآمده از دوران اسلامی نمی‌داند: «حتی مساجد هم روی هم رفته اقتباس است. طرح‌ها، گلدسته‌ها، محراب‌ها و منبرها و حتی عوامل تزئینی و آمیزش رنگ‌ها و غیره، همه در معمارهای معاصر فتوحات عرب موجود است».(2) طبق نظر آندره گدار، مسلمانان در امپراطوری اسلامی پیش از ظهور اسلام، به جهت بی‌اطلاعی و دانش‌اندکشان در عرصه معماری و ساخت و ساز، و پس از ظهور اسلام به جهت مبنای فکریشان که بی‌اعتنایی به ابنیه‌ی دنیوی و زوال‌پذیری عالم ماده بود، به ناگزیر در عرصه معماری از دیگر تمدن‌های همجوار الگوبرداری ‌نمودند و به تدریج در قالب و اسلوب معماری به ارائه‌ی ایده رسیدند و آن‌چه را که با اندیشه، طبیعت و سلیقه‌شان سازگاری نداشت، حذف نمودند:

    از نقطه نظر هنری، قبل از اسلام چیزی نداشتند و حتی اگر کلمه هنر را نمایش اشکال و پیکرنگاری فرض کنیم، محقق و بدیهی است که هرگز هنر بدوی وجود نداشته است.(3)

    از این رو وی معتقد است منظور از هنر اسلامی، هنر دوران اسلامی است. به طوری که مسلمانان پس از ظهور اسلام در اسلوب و فرم آثار هنری خویش همچون معماری اسلامی، تحت تأثیر هنر دیگر سرزمین‌ها بوده‌ و در ساختن ساختمان و معماری، فاقد هرگونه الگوی خاص بودند و از هر چه در آن دوران متداول بود، استفاده می‌نمودند. برای نمونه، از اقسام طاق، همچون طاق سوری، رومی، بیزانسی و ایرانی استفاده کرده و از ستون‌ها، جرزها، آجر و سنگ، مرمر، موزائیک، نقاشی، حجاری و تمام گونه‌های تزئینی که در کشورهای آسیای غربی متداول بود، بهره‌برداری نمودند(4)، به طوری که مسلمانان نه تنها در معماری به ابداع سبک و اسلوب خاصی نرسیدند، و تعالیم اسلام، سازنده و خلق‌کننده‌ی فرم خاص هنری نبود، بلکه حتی در استفاده از الگوهای رومی و یونانی ناشیانه قدم برداشتند:

    در حقیقت اسلام سازنده نبوده، به این معنا که اغلب آن‌چه ساخت، بسیار بد و ناموزون بود، نه شکل تازه‌ای در ساختمان ابداع کرد و نه یک روش پارتنون Parthenon و پانتئون ساختمانی را تکمیل نمود. از این نقطه نظر هیچ یک از ساختمان‌های اسلامی قابل مقایسه با Pantheon رم یا کلیسای امین Amiens نیستند.(5)

    گدار این سوال را مطرح می‌کند که چه تفاوتی میان یک ساختمان ایران پیش از اسلام همچون کاخ فیروزآباد و یک ساختمان پس از دوران اسلامی همچون مسجد جامع اصفهان یا مسجد تیموری خارگرد وجود دارد. در حالی که در هر دو ساختمان از ایوان‌ها و گنبدهایی بر قاعده مربع استفاده شده است.(6) وی در پاسخ به این پرسش و تبیین تفاوت میان فرهنگ اسلامی با فرهنگ پیش از اسلام، به این سوی می‌رود که معماری اسلامی مدت‌ها مبتنی بر طرح ساده ساختمانی و فرمول‌های تزئینی بوده که از دیگر تمدن‌ها اقتباس نموده بود، و عرب‌های مسلمان شده را حتی پیش از اسلام بسیار علاقه‌مند به تزئین دقیق و تأکید بر تکرار قالب‌های ثابت و تغییرناپذیر می‌شمارد و این ویژگی‌ها را از مختصات روح هنری عرب‌ها می‌داند.
     
    مسجد قرطبه در اسپانیا

    با توجه به این‌که از نظر گدار، هنر انعکاسی از عقیده، اندیشه و روح هنرمند است، به تدریج مسلمانان که در آغاز طلوع اسلام چیزی جز اصول اخلاقی برای آنان وجود نداشت،(7) تربیت شدند و پس از پیشرفت در این امر پس از مدتی در آن‌چه که تقلید کرده بودند، تجدید نظر نموده و آن سبک‌ها و اسلوب‌هایی را که با طبیعت و اندیشه‌شان سازگار نبود، حذف کردند، و آن‌چه را که موافق با طبع و سلیقه‌شان بود، حفظ نمودند و در واقع به نوعی گزینش در عرصه هنر دست یافتند:

    معماری اسلامی در حالی شروع به کار کرد که فاقد هر گونه علم و اطلاع و سابقه باستانی در هنر معماری بود... اما کمی بعد در راه تربیت و تکامل پیشرفت کرد و طولی نکشید که در آن‌چه از دیگران تقلید کرده بود، تجدید نظر نمود، آن‌هایی را که با طبیعت و مقتضیات او هماهنگی نداشت و بیگانه می‌نمود و یا با سلیقه‌اش سازش نداشت، حذف نمود و در واقع معمار شد نه سازنده.(8)

    گدار معتقد است هنرمند مسلمان در عرصه معماری نمی‌توانسته تنها تحت تأثیر معماری دیگر تمدن‌ها باشد و معماری را از جمله هنرهایی می‌داند که بیش از تکنیک، مبتنی بر فکر و اندیشه است: «پس مبدأ و ریشه آن [معماری اسلامی] را در کارهای اقتباس شده از معماری‌های خارجی جستجو کردن بیهوده است»(9) هنرمند مسلمان تحت تاثیر فکر و درک هنری خود - چه مثبت یا منفی-¬ و تحت تأثیر دو عامل تعالیم پیغمبر و فتوحات محیرالعقول اسلام به اسلوب خاصی از هنر معماری شکل داد:

    این مبادی همه در خود اسلام و مولود الهامی است که از دنیای خاص خود گرفته و نظیر آن در تمام تجلیات فکر او دیده می‌شود. در این‌جا شکل‌ها، فرمول‌های تزئینی و طرق ساختمان مورد توجه ما نیست... مورد علاقه‌ی ما بیشتر جستجوی این است که درک هنری مؤسسین اسلام در دوره اسلام یا پیش از اسلام چه بوده و بعد زیر تأثیر دو عامل تعالیم پیغمبر و فتوحات محیرالعقول اسلام به چه صورت در آمده است(10).

    وی معتقد است، تفاوت هنر ساسانی با هنر دوران اسلامی، برای نمونه میان معماری کاخ فیروزآباد با معماری مسجد جامع اصفهان، در شکل، اسلوب، طرح نقشه و مصالح آن‌ها نیست، بلکه ریشه در نگاهی دارد که اسلام برای مسلمانان به ارمغان آورده است: 

    تفاوت تنها در منظره و لباسی است که اسلام بر ساختمان‌های ساسانی پوشانده و خواسته است مفهومی به آن‌ها بدهد، که معماری ایرانی و سایر مللی را که تحت رژیم خود در آورده بود، نسبت به وضع پیشینیان متمایز سازد.(11)

    از دیدگاه گدار، مسلمانان پس از ظهور اسلام، غیر از آیین جدید، هیچ چیز که مخصوص خودشان باشد نداشتند و از معماری هیچ چیز نمی‌دانستند و تنها پس از گذشت چندین دهه بود که اشکال متنوعی از مسجد در فرهنگ اسلامی ساخته شد.(12)

    البته منظور او از این‌که می‌گوید معماری اسلامی ریشه در فکر و تعالیم نبوی دارد، نه به این معنا است که وی معتقد به ارائه‌ی طرح و اسلوب ویژه و ابداعی در عرصه هنر باشد، بلکه منظور او این است که مسلمانان به جهت بی‌اعتنایی به دنیا و زخارف آن، هیچ‌گاه در ارائه‌ی سبک و طرح نویی در معماری، ذوق و شوقی از خود نشان ندادند. وی بر خلاف مفسران عرفانی از هنر اسلامی، تأثیرپذیری از فکر و تعالیم نبوی را نه به معنای تضمین حقایق دینی و عرفانی در هنر، بلکه به معنای نفی هرگونه اسلوب و طرح خاص و نفی توجه به دنیا و علائق دنیوی می‌داند، به طوری که این بی‌اعتنائی موجب شد تا مسلمانان به جای خلاقیت و ابداع، به سوی هنری التقاطی و برگرفته از دیگر تمدن‌ها اقدام ورزند و صرفا به هنر تزئینی روی آورند. وی اسلام را ناتوان از ارائه و الهام بخشی یک هنر خاص و حتی ناتوان‌تر از مسیحیت تلقی می‌کند و صرفا دربردارنده‌ی اصول اخلاقی تلقی می‌کند و این سخن، منشأ تمایز میان مورخان هنری همچون گدار با مفسران عرفانی از هنر اسلامی است. «اگر آن را [اسلام] در مراحل اولیه‌اش بررسی کنیم، چنین به نظر می‌آید که از لحاظ ایجاد یا الهام یک هنر جدید، از مسیحیت هم ناتوان‌ت
    ر بوده است».(13) وی معتقد است که مسلمانان پس از فتح ملل مغلوبه، الگوی خاصی در معماری نداشتند که بر آنان عرضه کنند، بلکه نمونه‌های تاریخی نشان می‌دهد که بر عکس بوده و در معماری، تحت تأثیر الگوها و اسلوب‌های آنان قرار گرفتند. 

    همچنین گدار، هنر اسلامی را در آغاز پیدایش، دارای دو عنصر خارجی می‌داند، نخست در دوره‌ی به قدرت رسیدن بنی‌امیه است که الگوهای یونانی و بیزانسی در هنر سرزمین‌های اسلامی دیده می‌شود و دوم دوره بنی‌عباس است که با به قدرت رسیدن بنی‌عباس، مرکز حکومت از سوریه به بین‌النهرین آمد و رسوم ساسانی – ایرانی جایگزین رسوم بیزانسی و یونانی شد. تنها پس از پنج قرن که حکومت عباسی مضمحل شد، هنر اسلامی از وحدت رویه به سوی تکثر و تنوع رفت و تحت تأثیر سنت‌های بومی و منطقه‌ای، رسوم باستانی هر ملت دوباره ظهور پیدا کرد و شکل خاص هر ملت را به خود گرفت:

    به محض این‌که وحدت سیاسی امپراطوری اسلامی از میان رفت... به علت نبودن وحدت اداری و نبودن تماس بین ارباب هنر کشورهای مختلف و مبادله کارگران و نبودن آئین و مقررات که تا آن وقت فعالیت زیادی کرده و تکنیک‌ها و فرمول‌های هنری اسلامی را دستور می‌داد، هر ملتی به پیروی از تمایلات خاص، آزادانه شروع به کار کرد. رسوم باستانی هر ملت دوباره ظهور کرد.(14)
     

    کاخ الحمراء در اسپانیا

    گدار معتقد است مسلمانان پس از تأسیس اسلام، بیش از آنکه موسس هنری خاص باشند، به دنبال تزئین و زینت کردن هنرها بودند و در قصیده‌سرایی  و معماری به طرح یک پوشش و روکش تجملی و تازه پرداختند و از نظر مسلمانان اگر یک شاعر توانست به بیان و توصیف جدیدی از یک پدیده برسد یا یک ساختمان قدیمی را با تزئین تبدیل به یک مسجد سازد، او اثری هنری آفریده است: 

    وقتی یک شاعر توانست موضوعات داستانی را با تصاویر تازه بیاراید و جذابیت بیان شیرینی به آن دهد، در نظر ملل عرب او یک کار هنری انجام داده است، وقتی هم یک معمار توانست با پوشش تازه و مجللی، شکل قدیمی یک مسجد را تزئین نماید، در نظر دنیای اسلام کاری هنری کرده است (15)

    آندره گدار درباره تاریخ هنر اسلامی معتقد است که در صدر اسلام و زمان تأسیس آن، بر اثر شور و حرارت اولیه مذهبی و تحت تأثیر تعالیم نبوی و خلفای اولیه، مبنی بر پرهیز از تجمل و زینت‌های دنیوی، معماری از اقبال برخوردار نبود و در این عرصه سبک و طرح مستقلی توسط مسلمانان ابداع نگردید، وی خانه کعبه را در مکه جز حصاری از دیوارهای کوتاه و بامی از برگ نخل نمی‌داند. اما پس از این دوران - در دوره بنی‌امیه و بنی‌عباس – به تدریج که حاکمان و مراکز قدرت اسلامی از سنت نبوی فاصله گرفتند و رویکرد دنیوی و شاهانه یافتند و از سادگی مقام رؤسای مذهبی به سمت شکوه شاهانه گرایش پیدا نمودند، به سمت ساختن بناهایی با شکوه و عظمت شاهانه اقدام ورزیدند و با حرمت دادن به اورشلیم به جای مکه، اولین بناها در سوریه و اورشلیم همچون گنبد صخره و مسجد اموی را ساختند:

    هنگامی که دوره شور و حرارت اولیه مذهبی که در آن اعراب صحرانشین با نهایت دقت تعالیم پیغمبر و خلفای بلافصل او را درباره سادگی و بی‌اعتنایی به تجمل و زخارف دنیا به جا می‌آوردند، گذشت. وقتی استیلا بر امپراطوری بزرگ و پر تجمل و شکوه و جلال نمودند و همان ذوق و سلیقه را در معماری نشان دادند. هوش و استعداد، آن‌ها را اجازه داد تا به محض فراهم شدن موقع مساعد به آسانی تمدن مترقی کشورهای مفتوحه را در خود تحلیل برند. (16)

    یا در دوره بنی‌عباس به جهت اهمیت یافتن بین‌النهرین و ایران، معماری ایران در مسجدسازی مطرح شد. به علاوه که به تعبیر آندره گدار همیشه در تمام دوران اسلامی، عرق ملیت، ایرانی را از ساختن مساجد از نوع عربی باز می‌داشت. (17) از این رو با وجود آن‌که عرب‌های تازه مسلمان شده پس از فتح کشورهایی همچون ایران، خواستند الگوی عربی را در مسجدسازی وارد سازند، اما طرح مسجد عرب در معماری ایران حذف شد و پس از دوره عباسیان صحبتی از آنان در میان نبود:

    ابومسلم خراسانی معروف که مبلغ خلفای عباسی بوده مساجدی در مرو و نیشابور ساخت اما در همه‌ی آن‌ها سبک ساختمان ایرانی است و سهم عرب در آن‌ها فقط نقشه آن است و در مساجد نائین و دماوند به قدری آن‌ها را مختصر کرده و تغییر داده‌اند که گوئی این ترکیب در ایران رواجی پیدا نکرده است. طولی نکشید که طرح مسجد عرب از معماری زنده ایران محو گردید و همین که قرن پنجم  هجری به پایان رسید، دیگر صحبتی از آن در میان نبوده است. از آن پس هم طرح و هم ساختمان هر دو کاملا ایرانی شدند. (18)


    مسجد جامع دمشق معروف به مسجد جامع اموی

    سنجش نگرش آندره گدار با سنت‌گرایان

    از سخنان آندره گدار به عنو
    • حسین رسولی
    • ۰
    • ۰

    کریستوا، ژولیا (1388) فردیت اشتراکی، ترجمه ی: مهرداد پارسا، تهران: روزبهان.
    همواره برای مفسران عجیب بوده که من با یونانیان باستان که هنر را کاتارسیس و تزکیه تلقی می کردند موافقم و اضافه می کنم که این هنر نوعی والایش برای حالات «مرزی»، به معنای عام کلمه است؛ یعنی برای کسانی که دچار آسیب پذیری هستند هم می شود. اگر هنر معاصر را بررسی کنیم به این مطلب می رسیم که در هنرمندان معاصر دو نوع آسیب پذیری دیده می شود. از سویی، با انحراف مواجهیم که شامل همه ی انواع کژروی های جنسی است. به این منظور، همین کافی است که برخی از کتاب های امروزی را ورق بزنیم و یا صرفاً به صفحات فرهنگی مجله ی لیبراسیرون که آثار هنری را بررسی می کند نگاهی بی اندازیم تا ببینیم که فرم و محتوای تجربه ی هنری همچون شیوه ای برای غلبه بر این حالات عمل می کنند. این آثار حاکی از وجود حالات مذکور و نیز وجود تمایل خاصی برای عمومی کردنشان، و حتی سهیم شدن آنها با دیگران اند؛ یعنی آن ها را از خصوصی بودنشان درمی آورند که این، بیش از همه، به رغم جنبهی سودگرایانه اش، عملی آرامش بخش است زیرا «چیزی زننده» را به امری مثبت بدل می کند. بنابراین می بینید که در اینجا با چیزی مواجهیم که از مفهوم «درمان» فراتر می رود و گاهی اوقات امری خوشایند و مسرت بخش است. 54
    Hossein Rasouli Act's photo.
    • حسین رسولی
    • ۰
    • ۰

    فیلم «موگامبو/Mogambo»
    اثر «جان فورد/John Ford»
    در سال 1953
    روایت رمانتیکی از «عشق غربی» در سرزمین‌های «آفریقا» است؛ شکارچی حیوانات «کلارک گیبل» در میان غشق دو زن «گریس کلی» و «آوا گاردنر» قرار می‌گیرد. «فضای رمانتیک» همیشه نگاهی به سرزمینهای دوردست دارد.
    نگاه پسااستعماری:
    «دوربین-نگاه» خیره غربی با نگاهی «متمدن وار» که اگر به حق بنگریم در بسیاری جهات «پیشرفته» و «متعالی» است؛ ولی تصاویری که «رسانه» یا «پدر-سیاسی» خود از «آفریقا» ارائه داده است را «بازتولید» می‌کند. یک مرد سیاه پوست حق دارد که حیوانات و منابع خاک سیاهان را استثمار کند و با «قدرت»ی که دارد سیاهان را هم به عنوان گماشته و برده در اختیار خود بگیرد. 
    سیاهان در فیلم مانند دستگاهی، مدام آواز می خوانند و همه مانند هم هستنند؛ نه «عشق» را می فهمند نه «حقیقت»ی را درک می‌کنند.
    پدر روحانی در تبلیغ «مسیحیت» غرق گشته است و تفکر «آفریقایی»ها را میگیرد، ولی خبری از ارائه «تمدن مدرن شهری» و «تکنولوژی» نیست. مانند همان ضرب المثل که می‌گوید: «ماهیگیر به شما ماهی می فروشد ولی به شما ماهیگیری یاد نمی‌دهد.»
    بازی «آوا گاردنر» مثال زدنی است؛ «رفتار برونی» و نوع رابطه با دیگران، شخصیت یکه ای از او ساخته که اگر «گریه» یا «عواطف غلیظ» داشته باشد در خلوت شخصی آن را ابراز می‌کند. 
    «جان فورد» استاد بلامنازع انتخاب بازیگر است و به قول روانکاوان انتخاب «فالیک متحرک»، «کلارک گیبل» و همچنین، «آوا گاردنر» در کنار هم انتخابی عالی برای جذب مخاطب است. 
    ‫#‏فیلم‬ ‫#‏سینما‬ ‫#‏نقد‬ ‫#‏نظریه‬ ‫#‏هنر‬ ‫#‏حسین_رسولی‬
    Hossein Rasouli Act's photo.
    • حسین رسولی
    • ۰
    • ۰
    فردا ساعت چهارده با دعوت دوست پژوهشگر «بابک نیستانکی» برای «تحلیل» و «مطالعه فیلم» در خدمت دوستان هستم؛ فیلم «آپارتمان» اثر «بیلی وایلر» را بررسی «ساختاری_نشانه»ای خواهم کرد و نگاهی به «دلالت های ضمنی» و «معنازایی» عناصر موجود در لایه های مرتبه دوم فیلم خواهیم داشت. 

    آدرس: ونک، ملاصدرا، شیخ بهایی شمالی، صائب تبریزی غربی، کوچه بی بی شهربانوی، پلاک 9، مدرسه عالی هنر پارسان.
    • حسین رسولی