Cinema-Theatre

سینما و تئاتر (نظریه و عمل) به همراه برگزاری کلاس های مختلف آمادگی برای کنکور ارشد

Cinema-Theatre

سینما و تئاتر (نظریه و عمل) به همراه برگزاری کلاس های مختلف آمادگی برای کنکور ارشد

بررسی و تحلیل فیلم ها و تئاتر های مختلف به وسیله «مطالعات بینا رشته ای» و «نظریه» با اصول توصیفی-تحلیلی که از ابزار کتابخانه ای بهره می برد.
نمایشنامه
فیلمنامه
فیلم های مهم جهان
کارگردانان بزرگ
بازیگری
فلسفه هنر
زیبایی شناسی
نقد هنر و شیوه های بررسی هنر
برگزاری و آموزش کنکوری برای داوطلبان (سینما، کارگردانی، بازیگری، ادبیات نمایشی)

شماره تماس حسین رسولی: 09399515694
ایمیل: hosein.kub@gmail.com
line: Hosseinrasouliact
Whats up: Hossein Rasouli
Telegrem: Hoseinrasouliact
FB: Hossein Rasouli actor حسین رسولی
Instagram: Hosseinrasouliactor

نویسندگان
پیوندها

۲۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سیگاری شده است سن و سالم!

قد کشیده است سنم

تا دور دورای دور دورا می خندد قلب مفلوکم

تو نباشی نیستی من نیشدارست و ندارد نوشدارو 

سیگاری شده است سن و سالم 
و 
می کشد کام های سهمگین جوانیم را 
نخیر 
نخیررررر
نخیرررررر
چی دیده است! گوش های پریشان زمان
در تاریخ گنگ آباد هستی من!

هنوز خش خش می کند بیسکویت های دو نفره مان زیر دندانم 

هنوز پِر پِر می کند دو چرخه دو نفرمان در جاده چیتگر

هنوز دل دل می کند سن و سالم برای بلند تر شدن

سیگاری شده است سن و سالم 
و 
می کشد کام های سهمگین جوانیم را 

دلمه بسته است نفس هایم مانند دست های کارگران 
یکمه یکمه مهو گشته است چشم هایم مانند پرنده های خیابان دلبران 

بی تو خالی گشته است اسلحه های دلم
بی تو خالی گشته است آب های تانکر مغزم
بی تو حالی شده است شاخه های شکسته دستانم
بی تو حالی شده است برف های ذوب شده التماسم 

سیگاری شده است سن و سالم 
و 
می کشد کام های سهمگین جوانیم را 

حسین رسولی

92/8/4 پاییز

ح.ر.هاتف


  • حسین رسولی
  • ۰
  • ۰


نیلوفر آبی

چشمان من است کفتر های روی تیر های برق
خیره به تو
صدای من است موسیقی برگ های روی زمین
به سوی تو

نیلوفر آبی تو در آب های روان مغز من جاریست
خورشید زرد آگین تو در دره تاریک دل من خالیست

امشب هم با نوازش گیسوی پرنیان تو می خوابــــــــــــــــــــــــم
امروز هم با دستان نرم وش تو هوا را می خواهـــــــــــــــــــــــــم
چه نجواهایی دارد نیوشیدن نور های تنهایــــــــــــــــــــــــــــــی
چه دلنگ و دولونگی دارد خراشیدن خاطره های بی کســــــــــی

نیلوفر آبی تو در آب های روان مغز من جاریست
خورشید زرد آگین تو در دره تاریک دل من خالیست

تاریخ تولد شن های دریایی نفسم را که می دانــــــــــــــــــــد؟
تاریخ تولد بلور های ته نشین مهرت را که می دانـــــــــــــــــــد؟
تاریخ تولد اسب های چموش نیازم را که می دانــــــــــــــــــــد؟
تاریخ تولد نیلوفر آبی تصاویر محدبت را که می دانــــــــــــــــــد؟

نیلوفر آبی تو در آب های روان مغز من جاریست
خورشید زرد آگین تو در دره تاریک دل من خالیست

انباشته شد کوله بار خوراکی های دو نفره مان از رود های نــــــــــــور 
برداشته شد زخم های هزاران ساله دو نفره مان از جنگل هـــــای دور
خش دار شد صدای قلبم در نا خود آگاه دوریمـــــــــــــــــــــــــــــــان
سر دار شد حلاج پیر قلمم در خود آگاه نبودنمــــــــــــــــــــــــــــــان

نیلوفر آبی تو در آب های روان مغز من جاریست
خورشید زرد آگین تو در دره تاریک دل من خالیست


حسین رسولی
92/8/7 پاییز
ح.ر.هاتف



  • حسین رسولی
  • ۰
  • ۰


امروز چیزی نشد...

امروز چیزی نشد آسمان را تا زدم 
آسفالت ها را اتو زدم
امروز چیزی نشد خورشید و مهر را بلعیدم
نور را زندانی کردم
امروز چیزی نشد صدایت را دیدم که می دوید
رقصت را دیدم که غوغا کرده بود
امروز چیزی نشد گوشوار های گیلاست را خوردم
دستان بلورت را قورت دادم
امروز چیزی نشد با قلاب، ستاره ها را شکار کردم
کتاب های زندگیم را ورق زدم
امروز چیزی نشد با ابر ها تخته بازی کردم
دو سه کلمه با مرگ بگو مگو کردم
امروز چیزی نشد قهوه نفست را دم کردم
شکر خنده هایت را درونش ریختم
امروز چیزی نشد روزنامه درد هایم را تا زدم
دو سه تا قایق اشک ساختم
امروز چیزی نشد بادکنک های غمم را برای تولدت باد کردم
کلاه رنگی رنگی آوازت را بر سرم گذاشتم
امروز چیزی نشد فقط امروز بود
امروز من مثل دیروز امروزم بود شاید... 
شاید فردا امروزم شود شاید...

حسین رسولی

92/7/26 پاییز

ح.ر. هاتف


  • حسین رسولی
  • ۰
  • ۰

لینک دانلود

http://www.8pic.ir/images/kf7odg7zd3rntxg0hho1.pdf

دانلود کتاب: همه ی کتاب ها به زبان انگلیسی هستند:
لینک دانلود کتاب را برداشته(کپی کنید) و در (آدرس بار-address bar) خود(جایی که اسم سایت ها در موتور جستجو گر نمایش داده میشود: مثلاً (https://www.google.com)کپی کنید و سپس کلید اینتر-enter را بزنید.



Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Copyright © 2008 by Infobase Publishing
Introduction © 2008 by Harold Bloom


Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet
Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet

Image result for Bloom’s Shakespeare Through the Ages: Hamlet

  • حسین رسولی
  • ۰
  • ۰


«دیگری بزرگ» و «فلسفه ضد خشونت» در فیلم «سلما»
فیلم «سلما/Selma» به کارگردانی «آوا داورنی/Ava DuVernay» در سال 2014 یکی از موفق ترین و پرمخاطب ترین فیلم ها بود که در باب «دکتر مارتین لوتر کینگ/Martin Luther King» در شهر «سلما» است؛ این شهر بزرگترین شهر نژاد پرست آمریکا بود که سیاهان را دائم می کشتند و حتی حق رای و حق شهروندی هم به سیاهان نداده بودند. دکتر ماریتن لوتر کینگ با درایت و فلسفه ضد خشونت خود توانست مردم را بسیج کند و گروه های مختلف تند رو مانند «مالکوم ایکس» را هم تشویق به چنین شیوه ای بکند؛ ولی «مالکوم ایکس» را ترور کردند و خود دکتر را هم بعد از پیروزی های بزرگش ترور کردند که مشخصا کار نیروهای امنیتی آمریکا از جمله «اف بی آی» بوده است. زیرا آمریکا در جنگ با ویتنام بود و خواهان آرامش درونی و از نظر اصلاحات دولت های دموکرات را زیر فشار می گذاشتند و حتی آن ها را ترور می کردند از جمله «جی اف کندی» که بسیار در راه آزادی و حقوق شهروندی مردم جنگید.
«دیگری بزرگ/Big other» مانند ویروسی در جان مردم عمل می کند وقتی به مردم گفته شود که سیاهان «کاکا سیاه» برده هستند و هیچ حقی ندارند آن وقت فرهنگ عامه و افکار عمومی جوری می شود که مردم همه دشمن سیاهان می شوند. مانند جای های دیگر که وقتی می گویند حجاب اجباری است؛ وقتی زنی با موی بدون حجاب در خیابان برود اکثر مردم به او نگاه می کنند و حتی توهین می کنند و یا در آخر به پلیس گزارش می دهند. پس موج دیگری بزرگ و قدرت آن مشخصا ابزار نظام «سرمایه داری برده دار» در آمریکا بوده است که به واسطه مردم سفید پوست با حق شهروندی سیاهان مبارزه می کرده است.

Image result for selma film

Image result for selma film
Image result for selma film
Image result for selma film
Image result for selma film
Image result for selma film
Image result for selma film

Image result for selma film
  • حسین رسولی
  • ۰
  • ۰

 

کوهن، جاش (1388) چگونه فروید بخوانیم، ترجمه ی: صالح نجفی، تهران: رخداد نو
1. نه
بیماران ما در طی درمان روانکاوانه تداعی های خویش را به شیوه ای عرضه میکنند که به من فرصت میدهد تا به چند یافته جالب توجه نایل شوم. «حالا خیال میکنید که میخواهم چیز توهین آمیزی بگویم، ولی به خدا چنین قصدی ندارم.» متوجه میشویم که بیمار دارد، از طریق فرافکنی [یعنی نسبت دادن عقیده ی واپسزده اش به دیگری]، فکری را انکار میکند که تازه مطرح شده است. یا مثلاً: «میپرسید که این شخص که در خواب دیدم که میتواند باشد. باید بگویم مادرم نیست.» و ما حرف او را اینطور تصحیح میکنیم، «پس این مادرم است.» در تفسیر خوابها، ما به خود آزادی می دهیم تا افکار بیمار را نادیده بگیریم و فقط موضوع تداعی او را دستچین کنیم و برجسته نماییم. چنان است که گویی بیمار به ما گفته است، «بله، درست است که مادرم جوری در ذهن من ظاهر شد که یاد این شخص افتادم، ولی دلم نمیخواهد این تداعی را مهم جلوه دهم.»
روش خیلی راحت و راهگشایی وجود دارد که به کمک آن میتوانیم گاهی اطلاعات چندی درباره ی مواد واپسزده ی ناخودآگاه به دست آوریم. سوال میکنیم از بیمار که، «در آن وضعیت، تصور چه چیز برای شما از همه محال تر بود؟ فکر میک نید آن موقع چه چیز به نظر شما از همه بعیدتر و دور از ذهن تر بود؟» اگر بیمار به دام بیفتد و بگوید که فکر میکند چه چیز برایش از همه باورنکردنی تر است، تقریباً همیشه به حقیقت ماجرا اعتراف خواهد کرد...
محتوای یک تصور یا فکر واپس زده می تواند به خودآگاهی راه یابد، به شرطی که انکار شود. انکار، یکی از راههای دست یافتن به شناخت حقیقی است که واپس زده می شود؛ راستش ،انکار نقداً راهی است برای از میان برداشتن واپس زنی، هرچد البته به معنای پذیرفتن آنچه واپسزده می شود نیست.
برگرفته از «انکار» 77



Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
  • حسین رسولی
  • ۰
  • ۰

 

کوهن، جاش (1388) چگونه فروید بخوانیم، ترجمه ی: صالح نجفی، تهران: رخداد نو
عشق که بنا به تعریف فروید، به شیوه های بی اندازه پیچیده و توبرتویی اطلاق می شود که رانه های جنسی بدن از راه آنها در ذهن تداوم می یابند – نخستین و واپسین برانگیزنده ی نیروی واپس زنی است: همان چیزی که می دانیم و نمی خواهیم بدانیم...عشق بنیادیترین و ناگزیرترین شیوه ای است که من از راه آن به صورت موجودی غریب بر خودم (از نو) ظاهر می شوم. 92
فروید همه ی آن پدیده های بدوی را که در نوشته های خویش نشان داده بود که در ذهنی «متمدن» می پایند به امر «غریب» نسبت داد – پدیده هایی چون «جاندارگرایی و روح باوری، سحر و جادو، قدرت مطلق اندیشه ها، تلقی آدمی از مرگ، تکرار غیر ارادی و عقده ی اختگی». 93

Image result for ‎Freud

Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud
Image result for ‎Freud

  • حسین رسولی
  • ۰
  • ۰

فیلم «زیبایی والا»[1] به کارگردانی «پائولو سورنتینو»[2] (2013) است که توانست جوایز بسیاری را برباید؛ نویسندگان اثر «پائولو سورنتینو» و «امبرتو کُنتارلّو»[3] هستند که موضوع و ساختاری بسیار جذاب را برای فیلم خویش انتخاب کرده­اند. آن دو در گذشته فیلم «این باید همان مکان باشد»[4] (2011) را هم در پرونده­ی کاری خود دارند که مانند فیلم زیبایی والا دیده نشد.

فیلم زیبایی والا چه در ساختار فیلمنامه، چه در کارگردانی و چه در فیلمبرداری خود روابط «بینامتنی»[5] و «ارجاعی»[6]  زیادی به تاریخ سینمای ایتالیا مخصوصا آثار «فدریکو فلینی»[7] و آثار نویسندگان ادبی-فلسفی از قبیل: «فئودور داستایفسکی»[8] و «آلبر کامو»[9] دارد.  در آخر باید اذعان کرد، نکته مشترک تمام این آثار «وجود» و «سیر و سلوک کشف حقیقت» است.

یکی از ارکان تأثیرگذار آثار هنری «سیر و سلوک کشف حقیقت» است؛ در آثار کلاسیکی مانند: «اودیپ»[10]، «هملت»[11] و «فاوست»[12] که تأثیرگذارترین شخصیت­های نمایشی و حتی اسطوره­ای دوران درام هستند؛ عنصر «کشف حقیقت» و «سیر وسلوک درونی قهرمان» نکته­ی کلیدی است. همین عنصر طلایی را در آثار ژانر «کاراگاهی» مانند «شرلوک هلمز»[13] هم شاهد هستیم که بسیار مخاطب را درگیر خود
می­سازند. در فیلمنامه زیبایی والا ما با نویسنده­ای به نام «جپ گامباردلا»[14] طرف هستیم که افکار «چپ سیاسی» داشته­ است و بسیار در کار خود موفق بوده است؛ ولی سال­ها است کتابی ننوشته و خود را غرق در «لذت»، «تفریحات کور و بی هدف»، «مهمانی­های پر زرق و برق» و «هم­نشینی­های پوچ»  کرده است. گویی در جایی ذهن او متوفق شده است و «معنا»ی زندگی خود را از دست داده است؛ بنابراین، دست به «سیر و سلوک کشف زیبایی والا» و در موازی آن «سیر و سلوک کشف حقیقت-معنا» در شهر رم می­زند. در آخر به قسمتی از سکانس پایانی فیلمنامه توجه کنید:

خارجی – لب پرتگاهی بر بالای دریا- انتهای روز

[فلاش­بکی از گذشته جپ و عشق دوران جوانی­اش در همان پرتگاه می­بینیم؛ سپس، مادر روحانی فرتوت با سختی بر زمین می­خزد و به سمت دوربین می­آید؛ مادر روحانی در حین مونولگ درونی جپ جان خود را از دست می­دهد.  صدای موسیقی که حالت کلیسایی دارد در پس زمینه شنیده می­شود]

جپ گامباردلا: همیشه اینطوری تموم میشه. با «مرگ». ولی اول «زندگی» بوده که زیر فلان و بهمان پنهان شده بود. همش زیر پچ­پچه­ها و نجواهای ریز و درشت. خاموش و احساساتی...



[1] The Great  Beauty

[2] Paolo Sorrentino

[4] This Must Be the Place

[5] intertextuality

[6] Referential

[7] Federico Fellini

[8] fyodor dostoevsky

[10] oedipus

[11] Hamlet

[13] sherlock holmes

  • حسین رسولی
  • ۰
  • ۰

ایدئولوژی مواج و حقیقت غایب در فیلم «خشم/fury»
فیلم «خشم/fury» به نویسندگی و کارگردانی «دیوید آیر/David Ayer» در سال 2014 از آن دست فیلم هایی است که به جنگ و آن هم جنگ جهانی دوم می پردازند؛ «خشم»اسم مستعار یک «تانک» جنگی است که آمریکایی ها از آن در جنگ با نازی ها استفاده کردند و به علت ضعف و عدم برابری با تانک های آلمانی در خیلی از رویارویی ها شکست خوردند! چندین نکته جالب در باب این فیلم وجود دارد، ابتدا به ساکن، باید بگویم، نیمه اول فیلم که به معرفی و پرداخت شخصیت ها و «فضایداستانی/digesis» می پردازد، بی نظیر است و ریتم و تمپو عالی دارد؛ ولی نیمه دوم فیلم که به «پروپاگاندا/propaganda» و «قهرمان/hero» بازی می انجامد حلاوت فیلم را از بین می برد؛ سکانسی در فیلم وجود دارد که به اشغال برلین و شهرهای بزرگ آلمان می پردازد که در آن نشان می دهد آمریکایی ها و گروه متفین بسیار «متمدن» و «بزرگوارانه» با زنان و مردان آلمانی برخورد می کنند؛ حتی در عمل شنیع تجاوز که در تمام جنگ ها اتفاق افتاده است و می دانیم که زنان آلمانی به شدت هر چه تمام تر مورد تجاوز و هتک حرمت سربازان «روسی» و «آمریکایی» قرار گرفتند؛ از دیگر سو، می دانیم که «حقیقت» در فیلم های تاریخی و جنگی همیشه امر «غایب» و «فرار» است! بنابراین، «تمایز و تعویق/Différance»، اصطلاحی که «ژاک دریدا/Jacques Derrida» در ضد نظریه خود استفاده کرد مطمح نظر ما می شود! یعنی دوگانی های «خوب/بد»، «نیروهای آلمانی/نیروهای آمریکایی»، «صلح/جنگ» و «تمدن/بربریت» به وضوح قابل شناسایی هستند؛ و سربازان«خیر/آمریکایی»در این فیلم در «تمایز» آشکار با «نیروهای آلمانی/شر» قرار می گیرند؛ ولی، «حقیقت/معنا» آن ها به تعویق می افتد! یعنی شما «تصاویر پوشالی/دال های پوشالی» از این نیروها خواهید دید که به قول «افلاطون/platoo» حداقل سه مرحله از «حقیقت/truth» به دور افتاده است؛ سربازانی «فرشته گون» که در جنگ با «دیوان» و «سیاهان» به زبان آلمانی قرار دارند؛ حتی در سکانسی نشان می دهد که نیروهای «اس اس/SS» که نیروی «ایدئولوژیک» آلمان نازی بوده است، کودکانی را که جنگ نکرده اند به دار آویخته اند. 
خاطر نشان می کنم که فیلم با داستان پردازی و شخصیت پردازی های فوق العاده ای راه خود را برای تأثیر گذاری هرچه تمام تر پیش می گیرد، به قول «ژان لویی بدری/Jean Louis Baudry» در مقاله «تاثیرات ایدئولوژیک آپاراتوس»، ما با ساختار سینمایی طرف هستیم که آگاهی ما را مبتلا به فراموشی می کند و «حقیقت»ی جعلی را به خورد ما می دهد، در واقع همان «آگاهی کاذب» را بر آینه درون ما می تاباند؛ این نظریه او تحت تأثیر مستقیم «مرحله آیینه/mirror stage» ای «ژاک لاکان/Jacques Lacan» قرار دارد

Image result for ‫fury بهمئ‬‎
Image result for ‫fury بهمئ‬‎



Image result for ‫fury بهمئ‬‎



Image result for fury film


  • حسین رسولی
  • ۰
  • ۰

Hossein Rasouli Act's photo.

  • حسین رسولی
بعدی
۱ ۲ ۳